10 januari 2011

Spårvagn ska (kanske) utmana Jönköpings kollektivtrafik

Följ min blogg med bloglovin
Den 8 januari 2011 kunde Jönköpings kommun via Jönköpingsposten meddela att man planerar att återinföra spårvagnar i Jönköping under 2020-talet, och till en kostnad av tillsammans 2,5 miljarder kronor. Jönköping hade spårvagnar mellan 1907 och 1958, innan de lades ner till bussarnas förmån. Denna nya spårvagnslinje skulle ersätta linje 1, som går till Huskvarna.

Jag jublade lite grand inombords. Jag har längtat efter att fler skall inse fördelarna med spårtrafik. Det är effektivt, miljövänligt, och bidrar till en urban "hemtrevlighet" som i alla fall enligt vissa bidrar till en bättre kommersiell status i staden. Det är inte ofta Jönköpings kommun gör något jag jublar över. Men någon gång skall det väl ske.

Det finns flera anledningar till varför spårvagnen är klockren som kollektivtrafikfordon. Den tar sig fram i väldigt tätbebyggda områden smidigare än annan kollektivtrafik, den är säker eftersom den åker i sina egna spår, tar dubbelt så många passagerare som en ledbuss, den är sällan försenad på grund av att hålltiderna angörs exakt och den har hög kapacitet för en ökning i kollektivtrafiken. Inget slår dock dess miljöeffektivitet, eftersom den drivs på el och återvinner bromsenergi.

Kort sagt är det den bästa miljöinvesteringsplanering Jönköping har gjort hittills. Återstår bara att se om den verkligen införlivas eller inte. Om så händer tycker jag att Jönköping trots flera arkitektoniska misslyckanden kan vara stolt över sina bestämmare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar