8 januari 2011

Hopslagning av Fp och C?

Ingen kan väl ha undgått senaste dagarnas politiska uppståndelse kring att Magnus Andersson (CUF:s ordförande) och Adam Cwejman (LUF:s ordförande) har föreslagit en sammanslagning av C och Fp efter att Bertil Ohlin-institutet skrev om det i sin eftervalsanalys.

Det här lilla inlägget kommer dock inte röra själva hopslagningen. Den är givetvis väldigt intressant - och kanske blir mål för ett senare inlägg. Nej, det här inlägget kommer istället röra en ganska komisk politisk blogg som heter Alliansfritt Sverige. Jag brukar läsa den bloggen ibland för att försöka lära mig hur "den andra sidan" tänker. Det är väldigt nyttig träning - man skall förstå både sina med- och motståndare.

Ganska ofta har bloggen dock totalt missuppfattat syftet med allting. Nu exemplifierar jag genom att länka till det här inlägget. Där skriver man det som att sammanslagningen skulle vara en akut räddningsaktion för att Centern och Folkpartiet skulle stanna kvar i riksdagen. Så är inte alls fallet. Birgitta Widerberg säger att:
Vi ligger nära varandra. Vi utgår från den liberala synen på att människan själv ska få bestämma.
 i ursprungsartikeln på Liberal debatt. Grundanledningen är alltså inte någon räddningsaktion. Anledningen är att två liberala partier med ofta samma grundvärderingar kanske lika väl skulle passa som ett. Jag förstår fortfarande inte hur man får det till en räddningsaktion. För mig känns det snarare som om Alliansfritt Sverige projicerar de röd-grönas misslyckande över på Alliansen. Man kan inte ta sitt eget nederlag utan skyfflar över det på någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar