13 juni 2011

Framtidens bilar - galna och bränslesnåla

Aptera, en av deltagarna. Från Commons (Cc-by-sa-3.0-us)
Den 16 september 2010 avgjordes Automotive X Prize, en tävling av den ideella icke vinstdrivande organisationen X Prize. Tävlingens syfte var att "inspirera till en ny generation av supereffektiva fordon som hjälper till att bryta Amerikas oljeberoende och bromsa effekterna av klimatförändringen".

För att delta i tävlingen var bilarna tvungna att möta ett gäng kriterier, alla svåra att uppnå:
  • Gå 42,5 kilometer på motsvarande mängd energi som finns i en liter vanlig bensin (måttet förkortas MDGe, som är förkortning för Miles per Gallon gasoline equivalent)
  • Högst släppa ut 124 g koldioxid/kilometer
  • Gå 322 kilometer på en uppladdning eller tankning (både el- och bränslebilar är tillåtna)
  • Accelerera från 0 till 97 på under 15 sekunder
  • Klara myndigheters krav gällande säkerhet och förorening
  • Rymma fyra vuxna
  • Bagageutrymme på 283 liter
  • Klimat- och stereoanläggning
  • Kunna masstillverkas från 2014
Den stora utmaningen för de flesta av tillverkarna var att få ner MDGe till den extremt låga nivå som satts upp. Illustrerad Vetenskap redogjorde för fyra faktorer som dels avgjorde tävlingen och var väldigt viktiga för att nå ner till den uppsatta MDGe, som dels kommer ligga till grund för framtidens bilar:
  • Låg vikt
  • Effektiv motor (elektriska motorer användes därför av de flesta i tävlingen, då förbränningsmotorer bara utnyttjar 43 procent av bränslets energi)
  • Luftmotstånd och aerodynamik (vilket har lett till väldigt speciella utseenden!)
  • Rullmotstånd (val av däck, låg friktion i stötdämpare, etc.)
Ytterligare ett krav som bilarna hade på sig, som försvårade till stor del, var att de var tvungna att köras uppför en backe i över 100 kilometer i timmen - det vill säga, bilen var trots sin ringa vikt och märkliga utseende tvungen att ha extremt bra prestanda för att orka klara av hårdare strapatser.
Vinnaren, "The Very Light Car".  Ytterligare bild finns här.
Från Commons, i Public Domain (PD)

Efter mångt och mycket vann en bil - The Very Light Car. Bilen tar fyra personer, tar sig mer än 322 kilometer på en tankning, utan att överstiga de 42.5 kilometrarna på en liter. En mycket intressant faktor är att medan de flesta andra tävlande hade elmotorer, körde den här bilen på en förbränningsmotor. Ytterligare en intressant faktor är dock att även om en bil med förbränningsmotor vann, så klarade sig elbilarna nästan lika långt, vilket öppnar för att elbilar faktiskt kan bli konkurrenskraftiga i framtiden, om inställningen hos många personer och utseendet och funktionen av många bilar ändras.

Med tanke på de krav som sattes upp har bilarna varit tvungna att få ett ganska spektakulärt utseende. Vinnaren ser inte så mycket ut som en bil som en rymdfarkost. En av vinnarna i en alternativ klass är en motorcykel för två med stödhjul, som går på el, som mer ser ut som en banan. Det rör sig alltså inte om några konventionella fordon. Här står vi återigen inför ett vägval där miljön står för det ena. Vill vi fortsätta i våra kolossala, omiljövänliga monster, eller vill vi vurma för att vi en dag kommer köpa dessa okonventionella, miljövänliga fordon? Om jag en dag har råd vet jag vad jag kommer välja: en säker framtid för mina ättlingar. Samtidigt kan jag ju nämligen få en bil som ser lite cool ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar