27 maj 2011

I polemik med tom kollektivtrafik?

Jag är en ihärdig kollektivtrafikåkare. Jag ägnar knappa timmen om dagen åt buss, och har upplevt det mesta; bussar som inte kommer, tomma bussar, överfulla bussar, bussar som går sönder, och allt vad man nu kan tänka sig.

Den senaste tiden har jag blivit något mer skeptiskt inställd till kollektivtrafik, eller i alla fall hur den fungerar idag. Kollektivtrafik är väldigt miljövänligt när bussarna slussar större mängder människor. Men när man flera gånger i veckan ägnar flera kilometer helt ensam på bussen börjar i alla fall jag fundera över på om det inte är något som är fel.
Buss.
(Av Väsk; Cc-by-sa-2.5)
Uppväger gör det när man å andra sidan på morgonen åker en buss som är full på människor, och som har två förstärkningsbussar bakom sig som är lika fulla på människor. Men tänk om alla dessa hade varit tomma.

"En buss med 50 passagerare släpper ut mindre än en tiondel så mycket koldioxid per person som om passagerarna i stället hade kört varsin bil". Ponera att dessa 50 passagerare hade kört varsin bil istället och vi hade alltså haft tio gånger så mycket koldioxid i naturen. Men ponera åt andra sidan: En buss med busschaufför och några få passagerare släpper ut omkring 0,8 kg/km medan en personbil på vanligt bensin med fem passagerare släpper ut 0,44 kg/km per person.

Det här är ett problem som kollektivtrafiken måste arbeta för att lösa. Antingen slutar alla åka buss, men då skapar vi ju problemet att många bilar överväger utsläppet av en buss. En annan lösning är såklart att man gör det attraktivare att ta bussen gentemot bilen. Demonstrationer sker kontinuerligt där folk kräver gratis buss. I Örebro resulterade det i "rullande ungdomsgårdar med mycket bråk och förstörelse som följd". Flera forskningsrapporter har visat att gratis snarare skrämmer än lockar intresserade, och frågan är om inte de extrema kostnader det hela skulle medföra bättre skulle kunna användas till forskning om miljövänliga bilar eller dylikt.

Jag är inget jättefan av att göra kollektivtrafik gratis, av de anledningar jag redogör för ovan. Men vad man ska göra för att folk ska inse värdet av kollektivtrafik är en svår nöt att knäcka. Redan idag är det i mångt och mycket billigare att ta bussen än bilen. Däremot tar bussen betydligt längre tid än bilen, och det kan vara svårt för folk som inte har vanan att strukturera upp bussfärder - det kräver planering. Bilen blir något man tar automatiskt - tyvärr. Kanske är det lobbyaktiviteter som krävs, kanske är det mediala insatser av lokalpolitiker.

Men vad som än görs är det viktigt att bryta vanan hos de personer som bara av farten tar bilen, när de lika gärna kan ta bussen. Det förutsätter att bussar till en högre grad kommer i tid, att de går på miljövänliga bränslen, och att busschaufförerna är trevliga och tillmötesgående (vilket de i många fall inte är). Vad vi inte behöver är bussar som går tomma. Det kan få till och med inbitna miljökämpar att tvivla på kollektivtrafikens duglighet. Varför jag har bestämt mig för att gå i polemik med tom kollektivtrafik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar