28 april 2011

Tappade precis allt förtroende för IOGT-NTO.

Mikael Bondesson skriver på Dagens Nyheter att det är "Fritt fram för en snaps på äldreboende" - i en utredning till Maria Larsson, äldre- och folkhälsominister, föreslås det att äldre skall få rätt att dricka alkohol i gemensamma lokaler. Jag har inte ens reflekterat över att det inte skulle vara så - jag tog det som självklart, eftersom äldre är lika myndiga och vuxna som yngre vuxna - bara att de har mer livserfarenhet.

Så kommer ordföranden i IOGT-NTO:
– Det känns sorgligt att alkoholen måste vara med överallt.
Och jag typ smäller av. Jag, mitt ungdomsförbund, det parti jag förlikar mig med, och förhoppningsvis de flesta i detta land, arbetar hårt för att minska på grupptillhörigheterna i samhället, för att se folk för den individ de är, inte för om de är man, kvinna, homosexuell, förståndshandikappad, gammal, invandrare, och så vidare. Det handlar om att skapa ett samhälle där man har homogena regler vilken grupp man än tillhör, där man hyser ömsesidig respekt. Och med  ordförandens uttalande ovan förstår jag att i alla fall inte hon håller med mig om min människosyn.

Jag har full respekt för att IOGT-NTO vill förbjuda all alkoholkonsumtion. Jag har full respekt för de flesta åsikter. Men jag respekterar inte ren diskriminering. Man kan i n t e legitimera förbud mot alkohol bland äldre genom att säga att "det känns sorgligt att alkoholen måste vara med överallt". Det är ju som så att alkoholen är en vana i vårt samhälle, inte bara bland de äldre. Och ska vi förbjuda medelålders människor att köra bil, eftersom "det är tråkigt att man åker så mycket bil med det här med miljön och det"? Om de nu vill förbjuda alkohol så är det väl ultrakorkat att börja med de som ändå kommer dö härnäst?

Och egentligen. Äldreboendet är säkert inte det roligaste stället på jorden. Man vill helst bo i en egen bostad, sköta om sig själv, vara herre över sitt eget liv. Om man nu ändå bor på ett äldreboende, varför ska man inte få unna sig lite vin som omväxling?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är tråkigt och onödigt med serveringstillstånd på äldreboenden och jag förstår heller inte problemet. Den som bor på ett äldreboende har det som sin bostad och ska självklart få förvara vilka drycker och dricka vilka drycker den vill i sitt hem. Så är det redan sedan tidigare och om personalen inte respekterar det så är det ju där felet ligger. Jag har jobbat på åtskilliga äldreboenden och jag har aldrig upplevt att någon äldre hindrats från att konsumera alkohol (däremot har jag varit med om att personalen trugat boenden ”Ska du inte ha en snaps idag?” och liknande).

    Jag har också träffat åtskilliga äldre boende på äldreboende som haft egna alkoholproblem eller oftare levt med någon som haft alkoholproblem. Många kvinnor har levt stora delar av sitt liv som medberoende. De har varit rädda för sina män och tvungna att ta hand om dem. För dem är en miljö där alkohol inte är självklar måltidsdryck en trygghet.

    Jag tycker inte att Sverige behöver fler serveringstillstånd. Vi behöver inte få alkohol mer lättillgängligt och jag tycker det är bra att det finns miljöer där alkoholen inte har en självklar plats och det finns ett socialt tryck att dricka. Jag tycker inte att någon ska behöva ha detta tryck i sitt hem, som det faktiskt blir med servering på äldreboenden. Jag tycker också att en miljö där väldigt många tar mediciner som inte bör kombineras med alkohol är extra olämplig för att öka tillgången på alkohol och det sätter ytterligare press på personalen.

    Sen är det klart att även äldre människor ska kunna köpa en flaska alkoholhaltig dryck och konsumera den, men det är ju en annan fråga…

    SvaraRadera