8 april 2011

Historielöst utan framtidsutsikt

När jag för första gången såg namnen på de som kommer pryda våra sedlar i framtiden tänkte jag inte, som vissa andra, att det var kul att Astrid Lindgren äntligen fick sin plats på tjugokronorssedeln. Istället reagerade jag på det mycket märkliga urval av personligheter som inte bara är historielöst, utan även helt utan framtidsutsikt.

Från Commons, okänd skapare; från före 1969
Det finns några vanliga motiv som återfinns i många länders sedelsystem. USA har på sin endollarssedel George Washington - USA:s första president och på sätt och vis grundaren av landet. Abraham Lincoln föräras också med en plats på sedeln. Storbritannien har den nuvarande drottningen - Elizabeth II. Bohdan Khmelnytsky, som pryder en av Ukrainas sedlar, räknas som en av landets grundare. Ryssland använder sig av Peter den Store.

Jag kan dock gå med på några av de som Riksbanken har valt. Astrid Lindgren har etsat sig fast i den svenska folksjälen. Dag Hammarskjöld fungerar, kanske lite på samma sätt som Mahatma Gandhi pryder Indiens sedlar, lite som en internationell "hjälte". Men var i bilden Greta Garbo, Birgit Nilsson och Evert Taube kommer in är mig helt oförståeligt. De bjuder inte på några historiska under, och kommer inte vara speciellt ihågkomna av framtiden. Gå ut på stan idag och fråga tio slumpvis valda personer - förmodligen kommer knappt en ungdom svara rätt på frågan vem Birgit Nilsson är.

Jag kan inte begripa deras tankegångar. Rimligtvis bör de som pryder våra sedlar ha antingen varit politiskt, kulturellt eller historiskt väldigt viktiga. Jag kan komma på flera namn; Birger Jarl som grundare av Stockholm och stamfar till Folkungaätten, Gustav Vasa (som förresten redan pryder sedeln), Carl von Linné (nej men oj, det gör han med), Alfred Nobel, Louis de Geer (första statministern), August Strindberg, och så vidare. Jag skulle förmodligen kunna komma på ännu fler namn som känns relevantare än Birgit Nilsson och Evert Taube.

Det är inte bara att Taube och Nilsson inte har varit viktiga historiskt eller epokbrytande. De är dessutom starkt knutna till vissa generationer och vissa samhällsgrupper. Eftersom de är stora hos en äldre generation är de dessutom helt utan framtidsutsikt, och kommer förmodligen vara bortglömda om 200 år. Och ett grundläggande krav för att få sitt ansikte på sedeln borde vara historielöshet. Eller åtminstone inte att personerna glöms bort innan sedlarna slutar att användas. Det bästa vore förmodligen att behålla de som redan är.

Länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar