10 februari 2011

Innovativt ska det vara

Ibland blir man imponerad över folks påhittighet, innovationer och entreprenörsanda. Jag tänker på den nederländske främjaren av insekter som mat, den fetmabekämpande britten och så vidare.

Den senaste i raden att få min uppmärksamhet är den extremt innovative brittiska kocken Arthur Potts Dawson. I sina restauranger Acorn House och Water House har han satt upp höga miljömål; hållbara material rakt igenom hela restaurangen har gjort Acorn House till ett miljökämparnas profet. Samma restaurang använder hushållsavfall som gödsel till ny matodling på restauranggården, alternativt bryts ner av maskar i komposten. Hela Water House drivs på vatten på olika sätt, med bland annat vattendriven värme. Hans senaste påfund är livsmedelsaffären The People's Market, en kooperativ marknad som drivs av konsumenterna, och där allt överskott går till lokala odlare.

Det är mer sådant här som behövs om vi skall vinna mot klimatkatastrofen. Innovativa idéer, innovativ politik, och förverkligande av innovationer. Detta är något vi alla måste kämpa för, och Sverige bör vara ett föregångsland. Sverige bör revolutionera miljöbekämpandet, och inse att det inte bara är viktigt, utan ger även vinst ur ett ekonomiskt perspektiv.

Det var därför mycket glädjande när jag läste om Jernhusens idé om uppvärmning av Kungsbrohuset; nämligen med hjälp av värmen som alstras från de personer som passerar genom Centralstationen i Stockholm på andra sidan vägen. Det är mig veterligen helt revolutionerande - jag har i alla fall aldrig hört talas om en byggnad som bokstavligt talat drivs av uppsamlad överskottsvärme. Hur det fungerar får man gärna läsa om i artikeln jag länkade till; annars blir det här inlägget en hel bok ganska snabbt.

Entreprenörskap och förnyelse - det är något vi måste främja i allra högsta grad. Det var därför med viss stolthet för det parti jag sympatiserar med, Centerpartiet, som jag lyssnade på Anna-Karin Hatt, svensk region- och IT-minister, när hon under Centerpartiets kommundagar berättade om just sådana här idéer i Sverige; om hotellägare i Norrland och bönder i Götaland, som alla löser problem på sina egna sätt.

Som parti bör Centerpartiet fortsätta främja detta. Vi är det parti inom svensk politik, och bör fortsätta vara, som sätter fokus på små företags entreprenörskap och innovationer bland dessa, och som sätter fokus på kreativitet och individualitet. Vi bör se på idéer som poppar upp på andra sidan Atlanten eller på andra delar av jorden, inspireras, inspirera, och låta tankarna och idéerna florera. Nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar