4 augusti 2011

Kluven värld

Jag lyssnade på Kluven värld i dag på P1, och det var idag ganska intressant, speciellt för mig som centerpartist. Det handlade om ungdomar och om valet mellan att stanna kvar i den lilla orten och att flytta in till staden, främst i samband med gymnasiet eller efter studenten. Allt fler ungdomar väljer att lämna de mindre orterna, och gymnasierna i dessa kommuner har ofantligt svårt att överleva - med kanske 10 elever per årskull.

Det är inte speciellt konstigt att allt fler väljer att lämna småorterna idag. Självklart är det lockande att ta sig in till staden, där det finns bio, caféer, uteliv, idrottsklubbar, gymnasium med många inriktningar, och vad som nu kan tänkas, gentemot den lilla orten som kanske på sin höjd har en pizzeria. Jag vet ju själv hur det är för mig, som lever i gränslandet: bor i den lilla orten men nära till storstaden. Inte stannar jag kvar i lilla orten, utan när jag gör något tar jag mig in till storstaden.

Situationen är krånglig. Hur skall man få ungdomarna att stanna kvar i de små orterna? Självfallet ligger inte ansvaret på ungarna. Kulturen säger storstad, skriker det högt, småorterna har inte en chans att göra sig hörda. För, säg, 50 år sedan fanns inte det stora utbudet i storstäderna, och det fanns saker att göra på landsbygden. Varje mindre ort hade en fritidsklubb, ofta driven av ett lokalt ungdomsförbund, eller någon liknande klubb. Dessa mindre orter har blivit av med fritidsklubbarna, de lokala ungdomsförbunden tappar medlemmar, och utbudet ökar drastiskt i storstäderna. Självklart får detta till följd att landsbygden avfolkas, och att storstäderna växer sig allt större.

Jag är inget fan av konservativa idéer, och har ingen lust att gå tillbaka till 50-talet . Vi har kommit så mycket längre, och vi har ett mycket bättre välstånd idag. Det krävs andra lösningar för att ungdomarna skall vilja vara kvar på landsbygden eller i den mindre orten. Det krävs andra lösningar för att de små gymnasierna skall kunna överleva. Det intressanta var att även om programmet förklarade problemen bra, sa inte någon en enda lösning, inte ens forskarna på ämnet.

För mig är en naturlig lösning att ändra på utbildningen. Sverige genomgår, och har genomgått, en enorm strukturomvandling från industri- och lantbrukssamhälle till tjänstesamhälle, och en allt större del av arbetena finns just inom tjänstesektorn. Många små orter lever på tjänstesektorn, tack vare innovativa egenföretagare som startar stora serviceföretag. Jag tänker på Ullared, Lager 157 i Gällstad, de små glassfabrikerna här och var, gårdsbutikerna (som jag inte fattar varför de inte får sälja sin egenproducerade alkohol, det vore ytterligare ett sätt att få liv i landsbygden), och alla andra kreativa lösningar som små orter har gjort. Gemensamt för alla är att de ökat sitt invånarantal från 60-talet. Om man i utbildningen även lär elever att tänka, komma på idéer, vara kreativa, och utökar UF-verksamheten, kanske problemet kommer att lösa sig självt - ungdomar kanske börjar skapa sin egen framtid.

Det finns säkert andra saker man kan göra. Man kan fundera över sätt att skapa en levbar fritid för ungdomar i småorterna. Men vi har ett problem, och det måste komma fram olika lösningar. Det är inte märkligt att folk idag flyttar från småorterna, och jag är förmodligen inte sämre själv - jag kommer nog inte bo hela mitt liv i Hakarp. Det är naturligt att inte alla vill det. Men fler måste vilja det, annars kommer vår landsbygd dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar