30 augusti 2011

Religionsfrihet en självklarthet i Sverige!

Idag verkar det ibland som om fler och fler i Sverige blir allt mer negativa mot andra religioner. Självklart är den stora religionen Islam ofta i centrum i den här diskussionen. Jag tycker själv att det är förvånande att det sker i ett modernt samhälle som vi i Sverige faktiskt lever i. I min värld vill jag tro att vi ska fortsätta i den positiva utvecklingen som tidigare har rusat fram. Att vi ska fortsätta att bli mer öppna för allt.

Vad är farligt med att de har sina egna traditioner? Vad är farligt med att de har egna namn? Vad är farligt med att de har en annan religion? Vad är farligt med att de är människor som du och jag?
-Fördomar.
Det är precis vad jag tror och tycker är farligast. Att folk tror att bara för att en muslim har sprängt sig själv så kommer nästa också göra det. Att bara för att en kristen person går i kyrkan så måste nästa också göra det. Att bara för att en jude var snål så måste nästa vara det.

Visst drar jag upp självklara fördomar, men sanningen är att de fördomarna finns och det finns fler, hundratals, tusentals, ja, jag vet inte ens själv. Vissa kan vara mer invecklade än andra.

Jag vill se att Sverige fortsätter i en positiv utveckling och inte hindrar att det sker. Vi måste låta folk komma hit, för med deras kunskap och erfarenheter kan vi fortsätta att utvecklas själv och som en nation. Ingen vill egentligen ha ett stängt och avskärmat Sverige, men tyvärr, det är dit vi är på väg. Men ett steg i rätt riktning är att försöka vara mer öppen själv. Varför tror ni att folk invandrar? Och tro inte det värsta om folk för då åker ni på däng av verkligheten. Många kommer hit för att vi är, just det, ett bra land. Varför ska vi då gå tillbaka i utvecklingen?

2 kommentarer:

  1. Multikulturs samlevnad är en utopi. Kan man nå dit? Har det någonsin funkat? Är inte religion och etnisk bakgrund anledningen till nästan alla krig och konflikter?

    Att acceptera alla andra och göra sig av med sina fördomar skulle visserligen lösa problemen, men vad skulle det leda till för positiv utveckling? Acceptansen har ju också en gräns, vid konfrontation kommer ju slutligen skillnader hittas och möjligt eskalera till meningsskiljaktigheter. Bråk. Då är man tillbaka på ruta ett.

    Det är ju inte introduktionen av nya idéer och kunskaper som skapar konflikt, utan kollisionen med de som redan finns.

    Jag är för religionsfrihet och fri kulturell utövning men jag ser för många problem med för olika människor.

    SvaraRadera
  2. Så man ska inte vara olika i ett land? Trycka ihop alla i den Svenska gjutjärnsformen. Dem som har potential ska vi trycka ner och de som har svårt ska upp så att alla är lika?
    Jag gillar när människor är olika för att man har olika egenskaper ofta då.

    SvaraRadera