16 juli 2011

Sverige liberalt?

Häromdagen läste jag i en artikel om en undersökning som har gjorts, där målet var att se vad resten av världen anser om Sverige. Svaret var, förvånande nog, att Sverige är en liberal nation. För mig som invånare i Sverige finns det ett antal anledningar till att jag verkligen inte kan se Sverige som en liberal nation, områden där staten bestämmer alldeles för mycket över medborgarna, där staten inte tror att människors sunda förnuft är dugligt nog.

Jag bara förstår inte hur ett land där:
  • Staten bestämmer var någonstans, och på vilka tider (inte söndagar!) invånarna ska köpa alkohol
  • Staten bestämmer att personer som bytt kön skall tvångssteriliseras
  • Staten tycker att det är okej att sno gruvligt med pengar av invånarna
  • Staten bestämmer vad som är fin kultur och inte
  • Staten tycker att det är rimligt att skolbarn inte får baka bullar att sälja, eller för den dels skull ta ut en mindre avgift för att kunna åka på skolresa
  • Staten bestämmer att unga ska sparkas före äldre, och är därmed åldersdiskriminerande
  • Staten bestämmer att gamla människor med kroniska smärtor måste fortsätta sina liv, även om de äldre inte vill det. Det leder till att staten anser att det är mer lagligt för dessa att ta självmord.
kan ses som liberalt.

Jag tror jag skulle kunna fortsätta ganska länge, och rada upp ännu fler exempel, men det kanske skulle bli något  för upprepande.. Principen står fast; på något felaktigt, outgrundligt sätt har det spridits att Sverige skulle vara liberalt jämfört med andra länder. Hade det varit så att jag sett Sverige som ett liberalt land hade jag varit stolt över det.

Nu är det inte så, varken i partipolitiken eller mentaliteten: Om jag, till exempel, nämner att jag är emot kvotering men ändå anser att kvinnor och män, eller för all del alla människor, skall vara jämställda, ses jag något allmänt som en idiot. Jag hoppas att Sverige en dag blir en liberal nation, men innan dess kan jag inte känna stolthet för hur liberalt Sverige är.

1 kommentar:

  1. Håller med dig om de flesta av dina punkter (och tycker att även rösträttsåldersgränsen liksom FRA:s massövervakning är viktiga antiliberala inslag i den svenska politiken), men undrar: varför är du med i Centerpartiets ungdomsförbund när du tycker detta? Centerpartiet har suttit i regering i knappt fem år, och det du tar upp gäller fortfarande.

    SvaraRadera